Monday, December 12, 2011

Resepi Chicken Pie@Pai Ayam

Akibat addicted Chicken Pie sejak makan yang di-order oleh kakak s/u aritu, aku dah berazam untuk belajar buat sendiri..Dan akhirnya...



Ini resepi yang aku gunakan..daripada Website MYRESEPI. Tapi aku dah edit ikut selera aku.

Bahan-bahan [dapat 9 biji pie kecil..]

Pastry:
  • 150gram butter
  • 250gram tepung gandum
  • 1 sudu kecil gula
  • 1 kuning telor
  • secubit garam
- gaul dgn tgn sume bhn2 pastry sehingga jadi mcm breadcrumbs. ~masukkan sedikit air sejuk sehingga doh menjadi lembut.


 Inti:
  • 1 biji kentang yg dipotong dadu
  • 2 keping dada ayam diptg kecil
  • minyak
  • 1 bijik bwg bsr dicincang
  • 1 cwn
  • 1\2 cawan air.
  • 1 sudu bsr tepung jagung+2 sudu bsr air
  • 1 sudu bsr gula & sos tiram
  • garam dan lada sulah
- goreng kentang sehingga berwarna keemasan..ketepikan.
- panaskan 2 sudu minyak..tumis bwg besar kemudian masukkan ayam dan kentang yg telah digoreng td.
- masukkan air..sos tiram..gula..garam & lada sulah.
- akhir sekali masukkan tepung jagung supaya inti menjadi pekat.
- sejukkan inti.

Cara-cara:
- Uli doh dan potong mengikut acuan pie.
- letakkan inti kedalamnya dan ditutup dgn kepingan doh.


- atas pie dicucuk dgn garfu dan disapu dgn kuning telor..
- bakar ke dlm oven 180celcius selame 25-30 minit.
- lebihan doh boleh digunakan untuk menghias pie..


Walaupun pastrinye tak selmbut sutera seperti yang jual kat kedai tu, tapi bolehla..erh, dah memang yg resepi dia macam ni la, bukan aku salah buat tau..Untuk yang lembut2 gebu2 tu, nanti next time aku cari resepi lain..ok...

SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment

Silakan mengomen ye..tak kena makan pun!!