Thursday, September 20, 2012

Resepi Cupcake Pandan Vanilla

Gara-gara teruja tengok rupa cupcake dalam blog Mat Gebu..terus zap zup masuk dapur, tengok bahan..haa..cukup....maka terhasillah cupcake pandan vanilla versi cikpuan tiutmiutperasanlebey....

Bezanya aku tukarkan coklat chip dengan coklat rice..sebab itu je yang ada pungggg...Untuk versi asal resepi sila lah ke blog Mat Gebu itu...


BAHAN-BAHAN:
150 gram mentega
130 gram gula
2 biji telur gred A
1/4 cawan susu segar (kalau rasa adunan cam tak berapa lembut, tambah la ikut sepadan)
1 camca teh esen vanilla
1/2 camca teh perasa pandan
1/2 camca teh pewarna hijau
160 gram tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
Coklat rice secukupnya

CARA-CARA:

1. Putar mentega hingga lembut, masukkan gula  dan putar hingga putih, masukkan telur satu persatu dan putar lagi hingga kembang.
2. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung berselang seli dengan susu hingga habis dan diakhiri dengan esen vanilla. Putar rata.

3. Ambil 4 camca besar adunan dan campurkan dengan perasa dan pewarna pandan, kacau rata.

4. Sudukan adunan biasa 1/2 penuh masukkan sedikit adunan hijau. Lorekkan kan dengan chopstik sebanyak 2 kali.

5. Buat kaedah sama pada baki adunan. Tabur coklat cip pada setiap bekas

6. Susun dalam loyang dan bakar pada suhu 175 celcius 25 minit atau hingga masak dalam oven yang telah dipanaskan dulu.

1 comment:

  1. mari la join ga sy
    http://oneniezuka.blogspot.com/2012/09/giveaway-saya-nak-makeup.html

    ReplyDelete

Silakan mengomen ye..tak kena makan pun!!