Tuesday, January 15, 2013

Pengalaman di Hospital

Rata-rata kalau baca kat group atau kawan2 pun banyak complaint pasal hospital gov... Maksud aku bab-bab bersalin nie lah..Sampai aku pun rasa macam..aduii..takutnya...Belum apa-apa lagi dah trauma kan..

Tapi alhamdullillah, masa aku bersalin hari tu dekat Hospital Bentong, memang best sangat..tak de pengalaman yang mengerikan macam yang disebut-sebut... Walaupun aku datang main terjah je, yela dah nak terberanak kat situ, nak buat macam mana kan..Nasib baik buku pink sentiasa ada dalam handbag...

Start dari aku pergi check laluan, then masuk wad sampailah bersalin, semua nya ok..Nurse-nurse semua baik-baik...Time nak push tu berkali-kali aku cuba pun xde pun yang marah-marah..Cuma nurse yang sambut baby lahir, masa aku lambat sangat nak push adelah die macam cakap kuat sikit suruh aku push betul-betul, tapi lepas tu sambil tengah jahit luka die mintak maaf..Aku ok je, sebab tak rasa macam kena marah pun...Masa jahit pun aku duk hokhekhohek sakit, die boleh gelak2 lagi...Sampai pastu aku gigit baju tahan sakit, aku senyap, die ingat aku tertidur plak..kekeke..tapi siyes la jahit memang azab oo..walaupun luka sikit je, tapi rasa macam lama gila kan..Sampaikan nurse tanya mana sakit masa nak bersalin tadi ngan jahit nie, aku jawab jahit..Sebab sakit nak teran tu sekejap aje, lepas baby kuar tak sakit dah..Dan yang penting, nurse tak de yang praktikal,semua staff nurse...

Dan sepanjang dua malam aku dekat sana, nurse banyak tolong ajar cara bfeed baby semua...Ada sorang chinese sebelah aku ni, maybe lah dia tak reti ke manja ke ape, kejap-kejap panggil nurse...nak letak baby, nak amik baby, nak bangun, nak baring..dah tu die panggil nurse "kakak" plak tu..suara dia plak tak berapa kuat, aku plak jadi tukang panggil sekali untuk dia..Nurse pun layankan je lah dia tak de nak marah-marah ke ape..Wad tu aman gila..masa aku bersalin, hanya ada sorang patient je baru lepas bersalin, esoknya orang tu keluar, masuk yang chinese tu pulak..masa hari aku nak balik, cuma ada 3 orang termasuk aku..Heaven la tak de bising-bising..Pastu masa nak balik, nurse anta baby sampai ke kereta..agaknya memang prosedur kot, masa masa tu mama yang tengah dukung baby, tapi nurse tu minta nak bawa ke kereta.

Tapi..masa aku masuk wad kanak-kanak kat Hospital Tanah Merah, hurrrrr..2 malam aku rasa macam 2 minggu..macam-macam perasaan ada..nak menangis, nak mengamuk, nak bawak lari anak dari hospital..memang stress ar masa tu..crowded gila...and kalau kat hospital bentong, baby jaundice dia letakkan bawah lampu tapi sebelah katil ibu, senang nak bfeed..Tapi kat hospital tanah merah, jauh gila nak jalan..ada lah dalam 100 meter kot...dengan keadaan yang still tengah sakit lagi, memang terseksa lah rasa.

No comments:

Post a Comment

Silakan mengomen ye..tak kena makan pun!!