Wednesday, April 14, 2010

Rabu hari yang malang?

Kalau nak beli barang, jangan beli hari Rabu, nanti dapat barang rosak
Kalau nak buat ape2, jangan hari rabu sebab nanti kecewa
kalau nak mintak hutang, jangan hari rabu nanti orang yg berhutang tu banyak alasan

Korang penah x dengar orang tua2 cakap macam tu??Hari ni pagi2 lagi aku dah berdebat ngan seseorang pasal ni..aku penah dengar mama cakap pasal nie..mama kate hari rabu hari yang tak baik.tapi abah aku kate, tak ade hari yang tak baik..perangai aku nie lebih ikut perangai abah..aku jenis yang kurang pecaye dengan benda2 yang tak terbukti depan mate..tapi aku pecaye hantu tu wujud k. sebab hantu adalah jelmaan syaitan.

Tapi kalo orang kate, jangan potong kuku pada waktu malam sebab ..erm , lupe la, ape yg org selalu cakap kalo potong kuku waktu malam erk? tp abah aku kate, orang tak bagi potong kuku waktu malam sebab malam kurang nampak dengan jelas, takut terluka plak jari. aku tak tahu la mane satu yang betul, tapi aku ni jenis yang berfikir ikut logik akal & bukti yang sahih.

Berbalik kepada hari rabu hari yang malang nie...aku dah search & dapat beberape info yang aku nak share..

1.) Kehancuran Auj bin Unuq
2.) Kehancuran Qarun
3.) Kehancuran Fir'un
4.) Kebinasaan Namruz bin Kan'an
5.) Kehancuran kaum Sa leh as.
6.) Kehancuran Syadad bin 'Aad
7.) Kebinasaan kaum Hud


Hari Rabu ialah hari kebinasaan yang berkekalan, kerana pada hari itu, Allah S.W.T menenggelamkan Firaun bersama kaumnya. Kaum Samud & Kaum Ad yang mereka itu adalah Kaum Nabi Saleh, mereka juga dibinasakan pada hari Rabu.


*Sungai diciptakan pada hari Rabu, maka kita diizinkan untuk meminum air yang diciptakanNya itu.
* Jika anda hendak meminum ubat, minumlah pada hari Rabu kerana hari itulah dijadikan air.
 
Kalo ikutkan fakta2 yang aku jumpe nie, bermakna hari Rabu dikatekan hari yang malang@ tak baik sebab Allah telah menghancurkan kaum-kaum yang ingkar kepada-Nya. betul tak? Aku tahu ade di antara blogger yang arif tentang hal2 agama..atau sesiapa saje tolong bagi pendapat korang tentang tajuk entry kali nie..pendapat korang amatlah diperlukan. Sebab bagi aku, kalo Allah nak turunkan ujian@ dugaan @ musibah keatas umat-Nya, xkire hari..kalo Dia kate jadi, maka jadilah.


7 comments:

  1. ada kemungkinan.
    atau kebetulan...;)

    ReplyDelete
  2. tak pernah dengar org kate rabu tu hari malang. Tapi siyes mmg selalu terasa malang di hari rabu. Tak sangka pulak mmg ada org len pun rasa hari rabu tu malang.

    ReplyDelete
  3. saya lebih menyokong pendapat abah awak.... memang takde hari tertentu yang bawak malang... sama gak kesnya dengan bile ade orang kate pasal bulan2 malang....

    ReplyDelete
  4. ooo macam tu

    tulah tak lah hari yang malang cumanya ada benda2 yang tak elok jatuh pada hari rabu kan :)

    ReplyDelete
  5. ayat awak yg last tu dah memadai...y^_^_~y

    ReplyDelete
  6. itu pendpat sye, tp org tu xleh terima..walaupun die tua beberape puluh tahun dr sye, pendapat org len kena terime gak..

    ReplyDelete

Silakan mengomen ye..tak kena makan pun!!